Obsah
Životní situace
« Zpět na Strom životních situací
Zobrazení
Oznámení důležitých změn zdravotní pojišťovně
3. Pojmenování (název) životní situace
Oznámení důležitých změn zdravotní pojišťovně
4. Základní informace k životní situaci
Zákon stanoví oznamovací povinnost plátců pojistného, a to pro zaměstnavatele, zaměstnance a pojištěnce.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
V této věci je oprávněn jednat zaměstnavatel, zaměstnanec, pojištěnec nebo zákonný zástupce.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
- nástupu zaměstnance do zaměstnání a jeho ukončení,
- změně zdravotní pojišťovny zaměstnancem, pokud mu tuto skutečnost sdělil; oznámení se provede odhlášením od placení pojistného u původní zdravotní pojišťovny a přihlášením k placení pojistného u zdravotní pojišťovny, kterou si zaměstnanec zvolil,
- skutečnostech rozhodných pro povinnost státu platit za zaměstnance pojistné (např. odchod do důchodu, nástup na mateřskou dovolenou), a to i v těch případech, kdy povinnost státu vznikla v době, kdy zaměstnanci poskytl pracovní volno bez náhrady příjmu, jsou-li mu tyto skutečnosti známy.
- do 8 dnů příslušné zdravotní pojišťovně ztrátu nebo poškození průkazu pojištěnce,
- příslušné zdravotní pojišťovně změny jména, příjmení, trvalého pobytu nebo rodného čísla, a to do 30 dnů ode dne, kdy ke změně došlo.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Oznámení lze učinit písemně nebo osobně na příslušném pracovišti zdravotní pojišťovny (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
8. Na které instituci životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- formuláře příslušné zdravotní pojišťovny,
- platný průkaz totožnosti,
- průkaz pojištěnce,
- doklad, který vás definuje jako zákonného zástupce.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Jednotlivé zdravotní pojišťovny mají své formuláře.
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Smluvní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.